Advert

Cerita Misteriku

Semalam sambil2 melayan jam di KL ptg2, hakak bukak la hotfm..dengar la celoteh Kiran...hakak mmg suke layan hotfm especially time2 gi keje and balik keje...sbb sah2 aku tensen ngan jam kan...so at least terhibur la sket layan radio ni....hakak tak ingat plak dia cite pasal topic ape...yang pasti buat hakak teringat cerita hakak time sekolah menengah dulu...

Gini...time tu hakak gi la toilet ngan kawan2 hakak, smbil2 melawa menengok cermin tu, kitorg pun borak2 la....hakak kalo smbil borak2 tak suke nak duduk betul2 dpn cermin...yela, cian la kat org lain yg betul2 nak make up la, betulkan tudung la...so hakak ke belakang la...kat belakang tu plak tempatnye cam tinggi sket..so kalo agak2 nak betulkan tudung dari situ, nmpk je...tapi actually cam kita menumpang cermin org depan la sbb kita duduk belakang....

Tgh syok2 berborak tu, tetiba hakak perasan something....

Eh, apsal kat dalam cermin tu aku nmpak aku tengah ketawa? hakak raba2 mulut hakak untuk pengesahan...eh, aku tak ketawa pun...hakak tgk lagi sekali kat cermin tu, eh iyela...aku tgh ketawa nampak gigi...hakak raba mulut hakak untuk kali yang kedua...wei aku bukan tgh gelak laa~~~~~~



hakak terkejut uolss!! hakak takut.....

Hakak dah cuak...takkan la toilet ni berhantu...siang lagi pun ni....hakak dah seram sejuk gak....eee ko janganla kacau aku......hakak tenung lagi skali kat cermin depan tu, sekali

.

.

.

.

.

.

Laaa, itu muka org depan aku ni yang tgh tergelak sakan sbb berborak.....muka aku terlindung kat belakang sket....so yang aku nampak tu sebenarnye muka dia, bukan muka aku!! adoiyaii~~~~~
Last2 hakak yg ketawa guling2 di atas kesengalan ku itew...huhuhuh...cmtu pun bleh ke?

Hampir Gugur Jantungku

Last thursday konon2 nak gi scan baby...wpun hakak ni dah nak masuk 7 bln, still tak tau ape gender baby, scan pun idak...so since last thursday pun perut rasa semacam, penat2 badan, hubby bwk la hakak gi maternity clinic kat wangsa maju ni..actually that was our 1st visit sbb kebetulan tgh tgu order bihun tomyam kat kedai area2 situ gak...so hubby kata, jomla check kat klinik tu....alih2 ko tau ape gynae ni cakap?

"kalo ikut pada scan ni, pintu rahim u dah terbukak sket...kepala baby dah ada kat bawah...uri pun dah kat bawah...just kalo rahim u membesar lagi maybe ada possibility uri tu akan tertarik ke atas...kalo tak, nampaknye u ada possibility bersalin awal, i mean anytime from now....u ada salah kira ke????"

Terperanjat beruk hakak! ape ni? biar betul? aku dah la baru nak masuk 7 mths, barang baby blum beli lagi, baru ingat nak beli weekend tu...before ni pun ok je, takde problem ape2..gynae siap advise jgn angkat berat, takleh dukung lil'yusof, takleh guna toilet cangkung, takleh buat hubungan suami isteri...kerana dikhuatiri menambahkan kecepatan pintu rahim terbukak...hakak siap kena cucuk ubat melambatkan constraction lagik....

Tapi hakak mmg tak silap kira...mmg betul jek...pastu dia tanya pasal 1st baby semua ada prob ke, normal ke...eh sume ok, normal, baby pun tak besar sgt tapi hakak bersalin 2 mgu awal...according to the gynae, normally 1st baby kalo cepat pun takat 3-4 hari awal, takde awal sgt sampai 2 mgu...cos the 2nd baby akan keluar lagi awal sebab laluan dah ada... Ya Allah, terkujat nye aku!!!! Tak ready ni!!! Hubby pun tak senang duduk dah cos this week dia kena gi Kelantan semgu....huhu, takut nye hakak....pastu time balik, gynae tu soh hakak dtg check lagi next week....hakak dah takde hati dah, muka monyok, sedih....betapa tak bersedia nya aku~~~

Sok nye we all decide nak check kat gynae kat Tawakal plak....the best part is Dr. Jaafar tu kata baby normal, hakak pun ok...hakak pun confius la, cite ngan doc hensem tu ape result hakak dapat semalam from the other gynea....dia just tersenyum sambil menggeleng...

"so far baby you ok, just kepala kat atas je skang ni...tu pun normal cos u have another 2 mths and baby bleh bertukar posisi dia...semalam doc tu ada check kat bawah ke time kata rahim u dah terbukak?"

ishh, mana ada..dia scan je..hakak pun bongok gak...tak terpikir...lgpun time scan tu nmpk something cam terbukak, doc tu cakap rahim...pdhal rahim terbukak kena check kat bawah...ishhh...dahla time scan ngan gynae sengal tu tak nampak ape...but time scan ngan dr jaafar ni nmpk tulang belakang baby, jari dia, kepala dia....ishh ape ni??

So at the end hakak buat conclusion doc sengal tu saje cakap cmtu sbb that was our 1st visit...so maybe dia nak we all dtg check up kat dia lagi bcos dia siap kasi new appointment date lagik!

Tak Guna punye Doc..ARGHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!

Love Letter

My Dear Hubby

I'm really craving to eat few foods and hope i can eat all of it before i am going for a confinement. Below is my wish list:
  • Chicken chop
  • Buffet at Restoran Nelayan
  • Seafood at Muara Ikan Bakar
  • Durian
  • Sate Kajang
  • Nandos
  • Mc Donald
  • Pizza Hut
  • Baskin Robbin

So far, that's all for now....will update you later if any....

Dulu & Sekarang

Dulu lain sekarang lain...dulu bujang sekarang dah kawin...ewahh!! dulu lain sekarang lain~~~~sila nyanyi version lagu S.M.Salim..huhu

Dulu - hakak feeling2 comel pakai baju2 size S atau M
Sekarang - takde maknenye nak pakai baju size gitu, alamat sendat la hingga menampakkan perut buncit
Dulu - diakui perut hakak buncit sket, ade la terkeluar lemak sket
Sekarang - bertambah-tambah smp tengok pun takut

Dulu - cukup ayu berjalan ke sana sini wpun pada hakikatnya gaya jalan bersepah, bak kata hubby hakak...tapi still akak feeling2 jalan catwalk
Sekarang - ku rasa seperti penguin tgh berjalan, dah jadi penguinwalk dah!

Dulu - kalo hakak naik tangga, stamina fit jek (dah namanya umah kat tingkat 4, xde lift plak, harusla naik tangga kan)...
Sekarang - termengah2 memanjat tangga, siap berenti2 kejap sebelum sambung naik tingkat lagi 1

Dulu - Emosi bese2 je, just luar biasa time nak period jek...normal la kan
Sekarang - suke pikir bukan2, takut nak beranak la, itula inila...mcm tak pernah beranak plak..hihi...haa lagi 1, cepat tul marah kalo si kecik tu degil

Dulu - Suke makan....
Sekarang - suke makan jugak...24 jam teringin nak makan tu ini...tapi hubby hakak kata time tak pregnant pun asyik teringin jek...kekeke





Dulu & Sekarang~~~~huhu


Preparation Menyambut Menantu..eh eh Baby...hehe

Pejam celik pejam celik dah nak masuk 7mths…hakak mmg decide nak bersalin kat gomen je..murah..yela, ada yg kata gomen ni tak bagus but to me ok jek…ada yang kata nurse ni bekeng, facilities tak ok, nnt asyik kena marah jek tapi skang better…dulu nurse nye sume yg dah nak menapous tu yg asyik marah2 org jek, nurse skang ramai yg muda belia, facilities pun not bad…maybe payah sket sbb kena handle baby sendri la tak leh minta tolong mak ke laki ke temankan korang tido kat spital…..kalo kat private, nurse akan jaga baby kita so kita just focus jaga diri sendiri je time2 tgh penat2 tu kan….alaaa, to me dok spital pun takat sehari dua jek…pas baby berak dan takde problem, dah bleh discharge…hakak pun jenis tak kisah jek…..mak I dulu bersalin kat gomen gak ape? kekeke

Since kandungan hakak skang ni dah nak masuk 7 mths..So sekarang dah mula buat preparation untuk bersalin plak..by 7 mths dah kena senaraikan barang2 keperluan baby + keperluan sendiri..time 1st baby dulu, nurse ada cakap by 7 mths dah boleh letak beg untuk di hangkut ke hospital…almaklum la, kalo dah 7 mths ni anytime je dah bleh beranak (untuk certain cases la kan) and kalo nak beranak nanti pun bukannye teringat nak bawak ape ke hospital…sbb tu dah kena prepare siap2 brg2 untuk bawak ke hospital, masukkan dalam beg and beg tu plak letak la kat dalam kereta….cm hakak, harus la letak dalam kete sendiri cos hakak plan nak keje sampai beranak..malas nak amik cuti awal, kang kena masuk keje awal plak…hehehehe

Hakak dah naik pening pikir pasal barang2 ape nak kena prepare, last2 hakak google jek..kikiki…bawah ni list yang hakak dah buat…check it out!

Keperluan Baby

- Baju and seluar (lengan pendek/panjang) – better beli yang besar sket eg: untuk 6 mths ke sbb baby ni cepat membesar
- Sarung tangan & kaki, topi – bese nya sume dah complete time beli baju, so maybe leh tambah sket2 jek
- Lampin/ pampers – beli utk size new born, pastu tak yah byk sgt cos nak tengok baby ok ke tak ngan brand tu (hakak prefer drypers cos lebih menyerap tapi ada gak mber suggest beli yang brand cikai2 jek cos baby akan asyik cirit sbb kita makan jamu, panas…so kalo beli yg murah2 pun takde la bazir asyik tukar2 jek)
- Selimut, kain bedung, towel muka, barut baby
- Botol susu, puting, bekas simpan botol susu (warmer) – kalo 1st mth rasanya tak yah guna bcos breastfeed je, hulur je puting yang itew…hikhik…maybe sesuai guna pas keje la
- Bantal, bantal peluk, tilam, katil baby, kelambu baby (ni kalo2 kena pantang kat umah mak la, takut ada nyamuk)
- Mandian – sabun, bedak, losyen, syampu baby, besen mandi, cotton bud,towel, minyak panas (telon ke, yu yee cap limau ke), vicks
- Lain2 – wet tissue, pemotong kuku, bekas bedak, gripe water, bakul alatan mandian, almari baju baby, beg baby

Color plak depends on the parent la..besenya pink for girl and blue for boy, kalo blum tahu gender plak beli la color yg neutral cam putih ke kuning ke…tema plak ada yang kartun, gambar2 binatang la…cam hakak, tak kisah…janji cantik dimataku

Keperluan Ibu

- Baju & sweater
- Kain batik (banyak2 pun takpe cos time pantang lebih selesa guna kain batik jek)
- Maternity pad (actually kan hakak tak paham cmne nak guna sbb ada tali2 bagai, siyes aku tak tau nak sangkut mana tali2 tu, so hakak guna pad bese je and this time nak try yg extra long)
Stokin, selipar,
- Set berpantang, bengkung – harus pakai ni, hakak suke! Bleh mengembalikan kerampingan ku…..
- Nursing bra, breastpad, breastpump
- Jgn lupa cari tukang urut sekali

Ok, untuk ke hospital plak, make sure dlm beg ada barang2 seperti dibawah:

- Pakaian baby (baju, seluar, sarung tangan dan kaki, selimut baby, topi)
- Lampin/ lampin pakai buang
- Pakaian ibu – baju, kain batik, maternity pad, stoking, nursing bra, spender, towel, selipar,minyak urut, sabun, berus & ubat gigi, sikat rambut
- Last sekali jgn lupa bawak beg….kang terpaksa masuk dlm plastic plak sume brg2 tu..kekekkeke

Tula serba sedikit senarai pendek yang telah ku buat…pendek ke? Hahahahha…I tak sure kalo2 ada yg tertinggal lagik…..hurm ape ek???

Semua Serba Tak Kena

Perghh, agak2 bersawang tak blog hakak...bz giles rasanya this week..alkisah nye hubby hakak masuk ward...almost 1 week gak la...sebagai isteri yang mithali dan solehah, harus hakak ni bersusah payah untuk cik abg yea....



auww, i mmg isteri mithali hokey

Hubby hakak ni last weekend gi kedah, koje katanye...alih2 balik2 member dah kena cirit-birit, sakit perut bagai...1 hari dok umah rehat pun tak elok2 gak...last2 gi jumpa doktor then doktor advise kena warded je...senang nak buat check up & treatment sume....hakak tak kisah janji insurance tanggung...dah la hubby hakak tu asyik koje je tak reti dok umah...haaa ni rasakan dia dok melepak kat spital, berehat gitew..scan itu ini, check sana sini, sekali result nye hubby hakak kena sinus....

haaa? apekah?

Hakak pun tak paham ape kena mengena sinus ngan sakit perut cirit birit sume...tapi disebabkan doktor tu lagi pandai daripada hakak dalam bab2 medical ni, kita terima jela jawapan dia....according to the doc, since hidung hubby hakak ni bengkok sket (dulu injured time main rugby) so sinus tu tak dapat mengalir betul and berkumpul kat tepi2 hidung..bila dah makin banyak, dia bleh effect kat perut...huhu...tak paham aku!

Baru semalam dapat discharge..alhamdulillah la takde ape2, just kena makan ubat and buat treatment cam yg doc suruh la sket2....phew!!

Hakak plak time dah nak masuk 7 bulan ni, peha mula melecet la..sakit wooo...tak tau nak buat cmne...agaknye peha2 ku sudah mula mengembang dan bertemu sesama sendiri...sbb tu melecet...hehe...ni teori hampeh hakak laa....the best part is hakak terpaksa berjalan kengkang...adoyaiiiii

Awat lama tak update?

Sorry lama tak update...laki hakak warded la...terkejar2 ke hospital...nanti dah settle sume hakak cite k...doakan semuanya ok yea....

Jalan-jalan di Batang Kali
Kita jumpa lenkali..........

Last weekend yang memenatkan

Weekend yang lepas, my schedule cukup la bz...letih...mmg letih, ditambah dgn kepenatan membawa perut lagi...hakak dah mula berkampung kat umah in-law dari ari jumaat lagi...balik2 je keje trus ke situ sbb my SIL nak wat cukur jambul anak nya hari sabtu lepas....dh cam kenduri kawin hakak nengok bz nye...rasanya maybe sbb Mohd Hasanudin ni anak last, sbb tu nak buat meriah sket...my SIL dah terpaksa tutup buku sbb anak yg ketiga ni pun keluar ikut tingkap gak...

Ari jumaat mlm tu kami dah sibuk potong memotong, bapak mertua plak pukul 12 ke 1 pagi dh start masak-memasak utk sok pagi nye...uishh, mmg gile la meriahnye umah....best gak feeling2 ada org kawin ni...pestu ari sabtu lak dh bz menolong my SIL plak kenduri kat umah dia...cm bese, ada marhaban, pastu ada doa selamat sket + 1st birthday utk anak no. 2 dia...sumenya package buat sekali...mmg letih ngko! smp melecet peha hakak ni...agaknye sbb byk berjalan, dhla dgn panas nye lagi...so mlm tu weols decide tdo umah mentua la lagik..hubby hakak dah condemn, tak larat nak balik....

Konon2 ari ahad, semlm pas mencekik nak balik trus...alih2 adik2 ipar plak minta kitorg bawak mentua gi jalan2...sempena ari ibu la katakan...tak tau nak gi mane, alih2 ke zoo plak kami bersiar2..haha...xpela, janji sume hepi....

Buat mama dan mak, selamat hari ibu...kalian mmg terbaik membesarkan anak2 tanpa keluhan...wpun kalian sudah berusia tapi tenaga mu masih seperti dulu...dulu hanya anak2 yg kalian pikirkan, sekarang beban mu bertambah dgn kehadiran cucu2 yg nakal...tp tetap tiada keluhan, malah kalian sentiasa tersenyum tanpa memperlihatkan kepenatan dlm mendidik, membesar, menjaga kami semua.....terima kasih ibu2 ku.....

Mama, lia minta maaf tak dapat balik meraikan hari ibu dgn mama..insyaAllah lia balik nnt, lia nak celebrate ngan mama...moga mama hepi wpun terlambat....

p/s: rasanye laki aku xde wish pun, hepi mother's day....ee nak kena dia ni!!!! eh ke ade ek?

5th May 2010

Today is our 3rd wedding anniversary!! Cepatnya masa berlalu...dari perkenalan utk kacau mengacau akhirnya membawa ke jinjang pelamin...dan alhamdulillah dikurniakan anak yg cute and bijak, dah nak tambah lagi sorg pun....kadang2 cam tak percaya pun ada we all dah kawin...selama 5 tahun berkawan, berkongsi masalah, masing2 cuba menjadi pendorong semangat dan kini dah genap 3 thn kami bernikah plak...

Buat abg, terima kasih kerana sudi menerima lia seadanya...lia tau lia bukan manusia perfect tapi utk abg lia akan cuba sedaya upaya utk tidak menampakkan kekurangan itu....


Di manakah pemandangan terindah
di dunia puas ku cari setelah jauh melangkah
Hingga takdir menyuluh ke arah mu
Ku temu pemandangan itu terlakar di wajahmu...

Dengan setiap renungan..Terpesona ku rasakan
Dengan setiap belaianmu hati makin tersentuh
Oh kasih ku berterima kasih
Padamu kerana menyempurnai hidupku
Dan indah sungguh aku asyik terjatuh
Jatuh cinta dengan kamu...........
Dalam berjuta-jutaan lagu
Tiada satupun dapat menenteramkan kalbu
Melainkan bila kau menyebut
Ke telinga bahawa kau juga sayang padaku
Dengan setiap lafaz kata...Harapan makin menyinar
Untuk kita bersama membina hidup bahagia.....
Ku rasa setuah-tuah manusia...Nikmati hidup dengan lelaki yang ku cinta....."




Dariku yang mencintaimu seumur hidupku.....

Let's Masak Popia

Hakak ni dari kecik lagi mmg suka tolong mak hakak memasak....seronok...bila dah kawin, dah ada umah sendiri ni makin teruja la nak masak tu ini....

So last saturday mak mertua hakak request suruh hakak buat popia utk makcik yang ada buat birthday anak dia...cam we all nak saje nak kasi sikit kuih la...sbb before ni time buat popia utk birthday lil'yusof sume dok cakap sedap...kembang kempis idung hakak.....so this time gihihla hakak ko sorang2 hokey, buat popia....naik lotih...iyela, ari tu buat ramai2, alih2 this time hakak buat sorang, adoii! Tapi ape pun berbaloi sebab diorg kata sedap, just husband hakak kata masin sket....al-maklum la, hakak ni masak mmg tak reti nak merasa....aku pun tak paham...so jadilah masakan ku kejap sedap kejap tak..hahahahha

Below resepi hakak yang diambil dari kak Liza, haaa salin-salin.....


Popia Goreng Bercili

Gambar pun cilok dari kak Liza gak..kekeke..hakak tak sempat nak snap

Bahan
kulit popiah ready made secukupnya minyak untuk menggoreng
1 s/b tepung gandum + 3 s/b air dibancuh sebagai gam kulit popiah

Bahan Inti
200 gm udang [hiris kecil ]
1 batang carrot kecil [sagat/potong halus ]
1 mangkuk kobis [racik halus]
5 batang kacang panjang [potong halus] - tapi kali ni hakak tak masukkan kacang panjang
1 tangkai cili merah [hiris halus]
1 labu bawang besar [racik]
1 ulas bawang putih
1 s/b minyak garam

Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih dan bawang besar sehingga wangi.
2. Masukkan udang dan carrot, Kacau rata.
3. Masukka kobis, kacang dan garam. Kacau rata.
4. Bila sayur telah lembut tutup api dan tapiskan supaya kuahnya turun kedalam mangkuk.
5. Bubuh inti popiah ditengah kulit popiah dan gulungkan sehingga hujung saperti gulungan kueh gulung atau ketayap.
6. Gamkan hujung dengan bancuhan tepung tadi.
7. Gorengkan dalam minyak yg banyak dan sederhana panas.
8. Bila telah kekuningan boleh angkat dan toskan minyak.
9. Hidangkan dengan kuah cili sos.

SOS CILI

Bahan
2 s/b cili mesin
1 ulas bawang putih ] tumbuk hancur
2 s/b cili sos
2 s/b cuka
1 s/b gula
3 s/b minyak garam bijan [jika suka]

Cara .
1. Tumiskan cili dan bahan lain. Masakkan sehingga pekat.dan naik minyak.
2.. Masukkan popiah goreng tadi dan taburkan bijan.
3. Kacau rata dan angkat.
4. Hidangkan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...